Wednesday, December 1, 2010

MENGALAH

Bahagiakah Apabila Selalu Mengalah???




Kehidupan yang kita lalui seharian pasti ada pasang surutnya. Air yang tenang belum tentu tiada buaya. Kebahagiaan yang kita kecapi pasti ada cabaran yang harus ditempuhi. Anda mungkin tertanya-tanya, perlukah kita beralah dengan orang di sekeliling kita? Bahagiakah kita apabila terlalu mengalah? Apa yang pasti, mengalah bukan bererti seseorang itu pengecut atau gagal. Kadang-kadang lebih baik mengalah dari terus berlawan hingga akhirnya tidak seorangpun yang menang.

Seseorang yang berwibawa sentiasa berfikiran matang dalam apa jua situasi kerana matlamat dan niat menjadi keutamaan. Keperluan untuk mengalah bagi mengelakkan lebih banyak konflik yang wujud apabila berlaku ketegangan. Mengalah itu baik tetapi usahlah berterusan tanpa sebab kerana orang sekeliling akan menganggap kita lemah.

Justeru, apabila seseorang itu boleh mengawal diri dengan sifat mengalah, orang sekeliling pasti menghormati sikap tersebut. Sifat ini menjurus kepada matlamat diri untuk menjadi seorang yang bertanggungjawab dan berwawasan.

WAALLAHUALAM...


No comments:

Post a Comment

mY MEmoRieS


Ingatan Untuk Mu... Ingatan Untuk ku

Ingatan Untuk Mu... Ingatan Untuk ku