Thursday, August 27, 2009

KEMERDEKAAN

Apa Erti Kemerdekaan???



Merdeka bermakna bebas, mampu berdikari, mampu buat keputusan sendiri, dihormati dan tidak diperlekehkan oleh orang lain. Kemerdekaan tidak harus disamaertikan dengan penerimaan bulat-bulat aspek pemodenan bangsa asing yang lebih maju. Kalau kita tidak dapat membezakan antara yang baik dan yang membawa kehancuran, ini bermakna kita belum merdeka sepenuhnya.Kemerdekaan adalah sebuah perjalanan yang panjang, berliku dan tak berpenghujung. Akan tetapi, berjayalah sesebuah bangsa jika ia gigih menempuh ranjau, bijak menawan selekoh, tahan meredah cuaca dan matang menerjang lumpur.

Buat pertama kalinya dalam sejarah kita, 31 Ogos 1957; rakyat Malaysia sedar bahawa kemerdekaan adalah lebih dari pembebasan dari penjajahan.

Jiwa kemerdekaan itu telah memberi makna kepada rakyat biasa dan ia juga harus membantu mewujudkan persekitaran yang memberi kebebasan kepada rakyat untuk berfikir, bersuara atau bertindak tanpa dibelenggu oleh kepentingan diri dan sikap mengampu.

SUMPAH ANAK MERDEKA

Aku anak merdeka
Bangkit dari persada luka
Berdiri megah di pentas wira
Inginku tebus maruah bangsa
Aku anak merdeka

Terjaga dari ranjang kecewa
Berpaksi gagah di panggung perkasa
Ingin ku bela nasib bangsa
Aku anak merdeka
Harapan nusa dan bangsa
Akan kutentang petualang negara
Yang tegar membuat angkara
Aku anak merdeka
Di hati semangat waja
Di dada penuh satria
Ini Tuah akan membela
Untuk kubalut luka lama

"Serunai Faqir_Wangsa Maju"


Generasiku yang merdeka...Kita tidak pantas meneruskan nafas perjuangan ini...Andai kita menjadi api yang marak diam merentungkan sekam....Kita tidak pantas mengembangkan kuntum kemerdekaan ini...Jika gunting dendam terus meracik licik dalam lipatan....Kita tidak pantas merenjiskan madu kedamaian ini.....Kalau duri iri masih merodok setiap serat daging kita,....Saudara sebangsa ku.....Di sinilah halaman mesra kita..... Halaman pusaka – pusaka pejuang terbilang.... Halaman merdeka – merdeka tanpa decitan darah,...Halaman membangun – membangun dengan keringat kendiri,....Mengorak maju bersama pemimpin... Menyantap damai berkat perpaduan warga...Moga kekal selamanya.....

"Sazalee Haji Yacob"

No comments:

Post a Comment

mY MEmoRieS


Ingatan Untuk Mu... Ingatan Untuk ku

Ingatan Untuk Mu... Ingatan Untuk ku

National Geographic POD