Friday, July 10, 2009

DUIT SENDIRI

Aku & Kenderaanku...

+-, dah hampir 6 tahun aku kerja. Guna duit sendiri nak sara idup. Hasil titik peluh sendiri. Rezeki yg aku cari harap2 diberkati Allah. Aku mula rasa duit sendiri selepas tamat belajar di U. Mula rasa pegang duit sendiri ketika umur 22 tahun. Aku kerja kat Deli Giant kat Jejantas Sg Buluh. Keja kat restoran. Dptlah gaji RM 600 sebulan. Keja gilir shift. Pg kul 6 msk, kul 6 blk. X pun kul 11 pg msk, kul 11 mlm blk. Bila free aku lepak kat Central Market. Tgk org lukis potret. Aku suka sgt ngan ketekunan artis2 ni melukis. Kreatif.... Berjam2 pun x pe aku ngadap mereka. Aku keja x lama kat Sg. Buluh tu.... Dalam sebulan lebih jer coz letih ahhh... Yalah kena bsh pinggan, cuci dpr, buat air, masak nasi lemak seperiuk besar, panaskan makanan, mop lantai, jd cashier, kira stok...aduhhh... Lotihhh... Yg paling parah layan karenah pelanggan. Tapi x pelah...sekadar cr duit poket sebelum konvo.

Aku kemudian bekerja sebagai Research Assistant kat KUSTEM. Skrg dah dikenali sbg Universiti Malaysia Terengganu. Kerja dlm 2 bulan di bawah projek Dr. Anuar. Pasal Spirulina jgk... Lebih kurang cam projek yg aku buat msk Final Year Project ngan Dr. Aziz. Then aku diterima msk ke Maktab Perguruan Sultan Mizan. Amik KPLI selama setahun. 2004 hingga sekarang... Aku dgn bangganya jd seorang pendidik... Tak adalah terpesong sgt dr cita2 aku... Yalah... aku sebenarnya nak jadi lecturer. Tapi ntahlah... rezeki aku kot jd CIKGU. Aku redha... Ada rezeki..mana tau kot2 aku sambg bljr lagi... Capai cita2 aku tu... InsyaAllah.

Opps.. aku sebenarnya nak coretkan pasal kenderaan2 yg aku miliki guna duit aku ni... Kenderaan2 yg termampu aku miliki... Nak beli yg mewah2... x mampu. Gaji cikgu... Bukanlah besar sgt. Janji aku x jd hamba kenderaan. X nak lah org kata... Bergaya bukan main tapi poket habuk pun x ada... Janji senang aku bergerak sudahlah...Aku rasa selepas ni aku x nak pikir lg pasal kenderaan coz nak guna duit utk beli aset lain laks... Tapi kalau tanya aku nak miliki keta apa... Aku minat Honda Jazz... Tapi... Aku minat lagi nak pandu Harrier... Huhuhu... Mimpi jerlah...

Ni kapcai kesayanganku. Kris Modenas. Aku tunggang kuda besi ni jerlah dr kuarters kakak aku kat Teluk Ketapang tu ke KUSTEM.Ni time jd RA. Then, 2 minggu sekali aku tunggang mtr ni balik Paka. Kuala Terengganu - Paka... Dalam 2 jam setengah aku dok bertenggek atas mtr tu tiap kali nak blk kg. Kebas satu badan. Tapi aku enjoy tunggang mtr. Vroooommm jd minah rempit jap... Hehehe... Then, mtr ni jgk aku guna masa 1st posting kat Mersing. TAD 5472. Hujan, panas..ngan mtr tulah. Ni hasil titik peluh pertama aku... Skrg ni, mtr ni dah jadi milik pak aku. Pak bwk g solat ke masjid kat Paka ni setiap hari. Dah jd milik Pak aku... Hemm susah ler aku nak tunggang lagi. Aku pernah jgk tertonggeng ngan mtr ni. Wat aksi akrobatik time nak sambut raya. Waktu tu aku tunggang mtr ni ngan K.Mi aku. Kesian K. Mi... Jth tergolek ke depan. Nasib x masuk kolam... Yalah pembonceng selalu teruk. Tu gara2 aku x leh kawal mtr then terbabas. Kes nak wat kek coklat sambut raya... Hehehe...

"Ok lagi mtr ni... Jaga elok2 ya Pak...."

Ni laks aku beli tahun 2005. Kelisa SE. TAK 6527. Ngan keta minilah aku berulang Mersing - Paka. Ngan si comel ni jgk aku round2 Johor. Ngan si kecik ni jgk aku angkut budak2 sekolah ke mana2 tempat yg diarahkan oleh pihak sekolah... Byk kenangan ngan keta ni. Ada suka..ada duka... Skrg ni ntah jd milik saper ntah... Dah menetap di Mersing keta aku ni. Kata kwn2 ku kat sana..Keta aku ni dah dimiliki oleh seseorang. Tapi x taulah saper... Terkenang2 jgk ngan si Kelisa ni. Tapi yalah...dah jd milik org. Apasal lah aku jual??? Kalau x bleh jgk aku bwk keta ni ke sekolah br aku ni... Rasa2nya mampu lg nak byr keta ni kalau x jual... Tapi... Hemmm...Dah berlalu... Ngan keta ni, aku 2X xcdnt. Kali pertama kat depan RHB Bank kat Dungun tu... Kat traffic light. Zrrrpppp... mtr langgar aku. aduh...skt tul. Lg sakit bila mamat tu langgar lari... Kali kedua thn lepas. Kat Pekan. Blk kg nak sambut puasa. Mtr jgk. Ni gara2 keta depan aku break emergency. Aku sempat break.. tapi mtr belakang aku??? Kena lg. Tapi kali ni teruk ler... Kasihan mamat berdua tu... Tergolek kat tgh jln. Nasib x kena gilis dek bas kat belakang. Bwk g klinik...Syukur x patah ank org... Kasihan jgk kat TAK aku. Huhuhu... Sakitnyer sampai aku pun tumpang rasa. Cian nyer keta aku time tu...

" Aku dan Kelisa ku "

Ni keta terkini aku. Aku beli bln 8 thn 2008. Keta raya... Aku beli keta ni tanpa dirancang. Seminggu sebelum poser, aku jalan2 ngan Aida, housemate aku... Konon nak g psr raya beli bawang. Sekali ntah cam mana kaki kami melangkah ke bilik jualan ProDua. Aku tetiba laks tertarik kat keta ni. MyVi SE. Dok uji pandu... Dok silau2... Tup2 aku tertempah ler keta ni... X rancang pun... Hehehe... Ngan keta ni pun aku xcdnt gak. Tapi kali ni...aku langgar bontot keta org... Asyik aku jer yg kena langgar kan... Wat cerita br laks...Langgar keta org ( Hehehe.. X niat pun... X sengaja.. Xcdnt )...Keta cikgu sekolah aku jgk... Keta Dibah... Sajer nak cium keta org... Hurmppp... Biawak punyer pasal... Cian Dibah time tu... Aku tau perasaan dia... Tapi aku pun sedih jgk.. Huhuhu... 1st time MyVi aku luka parah bahagian depan... Sedih tuhan ajer yg tahu... Tapi x pelah... Benda dah nak jadi...

" JLE 1204... Kereta kesayanganku. Tanda kenangan dr Mersing "

Ni laks keta yg aku pandu dlm mimpi jerlah... Just tgk kat jln2 jer... Sesambil memandu MyVi ku... Jeling2lah keta yg lalu. Mana tau kot2 terpandang si dia ni...Nak pandu sendiri x adanyer... Huhuhu... X salahkan kalau bermimpi jer.... Toyota Harrier Hybrid Alcantara...

No comments:

Post a Comment

mY MEmoRieS


Ingatan Untuk Mu... Ingatan Untuk ku

Ingatan Untuk Mu... Ingatan Untuk ku